.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 25, 2011

MENU MAMA HARI INI PART 4

 MASAK LEMAK LABU KUNING.

Bahan2
1/2 biji labu kuning
2 cawan santan (sederhana pekat)
2 ulas bawang merah (hiris)
1 batang serai ( diketuk)
Sedikit ikan bilis
Garam secukup rasa

Cara2
Labu dipotong kecil2
Masukkan kedalam periuk,masukkan santan,serai & bawang merah.
Jerang atas api,biar hingga mendidih & labu empuk.
Sesuaikan garamnya
.
INI PULA ADA MENU SAMPINGAN MASAK LEMAK LABU TU....
 SAMBAL TUMIS SOTONG
(Resepi tak payah letak lah ya..semua dah pandai buat sambal sotong kan..)


IKAN KEMBUNG REBUS YG DIGORING (PERAH ASAM LIMAU)
SAMBAL GESEK IKAN BILIS.
Bahan2
Ikan bilis
Cili api & cili besar
2 ulas bawang kecil
3 biji limau kasturi

Tumbuk cili padi & cili besar
Masukkan bawang kecil
Masukkan ikan bilis,tumbuk kasar2
Perahkan asam limau
(Kalau mama masak lemak putih macam ni,mesti mama buat sambal gesek ini)


11 comments:

Naz said...

Kak Noor... sedap semua lauk tu.. Semua kegemaran Naz exp lauk labu dgn sotong tumis tu...nyummm...

Che Mid said...

masak lemak labu tu memang kegemaran anak dara saya..

noorsafone said...

Naz
lauk yg simple je nk buat...kegemaran kak noor juga.

Che mid
oh ya ke,kena dengan sambal gesek tu che mid...malatop..

ibunaznoy said...

wah sedapnya menu akak..smlm pun saya buat masak lemak labu juga..hr ni berangin 1 bdn coz mlm tu mkn pulut mangga pulak..huhu..

NORLIDA said...

sedapnye gulai labu tu...

Piasara said...

"fuhhh..memang menyelerakan semua menu tu kak...masakan kg real tu.."

AiDa said...

mama..sambal gesek tu ikan bilis nyer nak kena goreng dulu ker????
ker ikan bilis mentah2???

Syimama said...

sedapnya..sehari dua ni selera makan meletup2..tengok gambar dah terlior, tau2 baju banyak dah kecut...oh ya, ikan rebus tu buat sendiri ke?

noorsafone said...

Ibunaznoy
haha..berangin satu badan...

Norlida
ye ke,sekali sekala sedap lah...

Piasara
kita memang org kampung,masakan kg la yg sedap..

Aida
ikan bilis mentah,rendam dulu,bagi lembut.

Syimama
beli je senang,belum ada masa lagi nk buat...

Nur Hawa Mohd Zin said...

sangt suka apa2 masakan yang ada sotong putih tu...sotong kurita tak suka

noorsafone said...

hawqa
oh yeke,sama ngan mama juga,suka sotong..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_