.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 3, 2011

BUDI BAHASA BUDAYA KITA

ASSALAMUALAIKUM

Bila baca tajuk,nanti ada yg ingat mama nak ajak berkempen pilak,buka itu maksudnya..
Nak cerita tentang sikap segelintir manusia yg tak tahu berbudi bahasa dan hormat diantara satu sama lain.
Ahad lapas (Cuti Hari Pekerja) mama,papa,angah dan yg bongsu adik nana pegi Sban...nak cari barang utk angah sebagai persiapan utk sambung belajar.Setelah selesai shopping di Parkson,kami pun bergerak menuju ke Jaya Jusco ...Dalam perjalanan,hujan turun renyai-renyai.Tiba disatu lampu isyarat,kereta kami pun berhenti..tiba2 seperti bunyi lori yg terlanggar lubang...mama pun menoleh kesebelah papa (memandu).sebuah motosikal dh terjatuh didepan kereta kami,penunggangnya tidak kelihatan pulak.
Tiba-tiba anak mama yg kecik si Nana kata"papa pegilah tolong kakak tu jatuh " rupa2nya gadis remaja tu menunggang berdua,mama pun tak tahulah macamane gadis remaja tu boleh jatuh,alih2 dah terbaring dibelakang kereta sebelah kanan mama,disini lah bermula episod yg tak berbudi bahasa tadi.
kereta sebelah kanan mama tu..kereta alza color putih,plat nombor pun baru lagi...kereta baru lah katakan
maka keluar lah wanita dari kereta Alza tu (lingkungan umur 30an)lalu berkata "APA MASAALAH KAU NI" pada sigadis remaja yg tengah menahan kesakitan akibat luka2 ditangan.. Apa lagi mama pun hilang lah tahap kesabaran lalu berkata"dia ni bukan saja2 nak jatuh tau tak,bertimbang rasa lah sikit,bukan nk tolong,lagi nak marah2,padahal kereta Alza dia tu tak calar/kemek pun...nak tau wanita tu jawab apa??? bila mama dah cakap macamtu "Saya risau kan keselamatan dia ni"alasan yg tak munasabah betul..."
"Kalau dah risau...jgn lah marah2 macam ni...mama sampuk....nk tau dia jawab apa..."dah ko jalan"Ok
mama pun meninggalkan lokasi tersebut...sampai hari ini bila terkenangkan kisah tu,mama terfikir...kenapalah benda yang kecil macam tu tak boleh nak bawa berbincang,itu baru jatuh tepi kereta dia je...dah marah2 macam tu...kalau kereta dia kemek,,tak taulah apa yg akan terjadi agaknya...hai entah lah...sama2lah kita renung-renungkan...Assalamualaikum.

8 comments:

sha a.s said...

hurmmm...keadaann....

intan morsalin said...

yg pmilik alza tu melayu ke k.noor?kalau kaum kita mmg memalukan sgguh...tu bru alza..kalau pakai keta lagi beso..xtaulah cne gayanya

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Betul tu..budi bahasa Budaya Kita...kita di ajar supaya berbudi bahasa tak kira pada siapa...itu juga prinsip perniagaan saya...

noorsafone said...

Sha
tu la pasal...geram2...bila ingat je geram...yg geram sekali..suruh mama jalan tu..aduyaii

Intan
Ya la intan...org melayu kita,sampai papa cakap kt wanita tu,,dh la kita sesama melayu..alza je dh nk berlagak..

Naz
yala Naz,tak rugi pun kalau berbudi bahasa,kaum lain pun pandai berbudi bahasa kan.

ieda said...

tu lah bila bangsa melayu kaya dgn budi bahasa .. tu yg jadi mcm tuuu ..

rasa geram sbb pepatah itu lekat di bibir kita selama ini ..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cehh konon2 pki kereta baru nak berlagak la tu..biasalah tu sis.ramai yg camtu.

Nur Hawa Mohd Zin said...

masyarakat malaysia..bila dan terkena baru nak tengadah..belum kena kat diri sendiri..boleh la cakap macam tu cube kalu kena kat batang hidung sendiri? lepas tu kreta tak calar ape pun..yang nak menyentap kenapa...ish tak tahu la kan kak :)

noorsafone said...

Ieda
Betul la Ieda...sebab kaya dengan budi bahasa la jadi macamtu,tersentap jadinya.dh la budak pompuan,nak tengking2..agak2 la kan..

Lydia
tu la pasal..bukan budak pompuan tu saja2 nak jatuh kt atas jlnraya tu...

Hawa
Kalau dh kene kt batang hidung sendiri,baru padan muka,yg mama bengang...mama pun kena"JALAN"pulak..nasib2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_