.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 17, 2011

KUIH CARA MANIS

Lama dh tak buat kuih ni,teringin nk makan..buat ptg semalam.

Bahan2
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan + 1 cawan air pandan
1 biji telur
1 s/t pewarna hijau
Gula pasir secukupnya

Cara2
Blender semua bahan...senang je..
Panaskan acuan,sapu minyak sedikit..tuang adunan,masukkan sesudu gula pasir.
Tutup acuan dgn tutup periuk atau apa2 tutup pun boleh.
Tunggu sehingga masak & angkat.

 (Mama ada acuan kecil je,nanti nk beli yg besar pulak)

Nk iklan jap,bekas2 tepung dan bahan2 lain utk membuat kuih

13 comments:

nyanyisunyi said...

petang ni buat cekodok ikan bilis je..anak2 suka juga mkn kueh cara ni...nantilah buat juga..

p/s teruja tguk segala tepung tu letak dlm bekas t'ware..senang nk cari kan..

noorsafone said...

Nyanyi sunyi
Tu kuih minum ptg semalam,ptg ni rasanya nk buat cekodok sardin rasanya...oh teruja ya..mama memang suka tpware..cantik je bila susun atas kabinet..

cik cek said...

mamaNoor...lamanya cek tak buat kuih cara ni....tgk kat sini teringin lak nakbuatnya...tapi ntah bila la nak buat agaknya...:)

AREku said...

kuih wajib beli time g bazar ramadhan ;p

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam mama.Ros suka kuih ni,tapi anak-nak tak suka.geram betul.Pernah skali buat makan sorang2.Baru tadi Ros ambil hadiah hari ibu tu.Terima kasih ya mama.

Nur Hawa Mohd Zin said...

kuih ni suka buat sendiri daripada beli sebab boleh letak gula banyak dan makan puas hati...heheh...suka cara gula berbanding lauk :)

sha a.s said...

sedapnye..minum pulak ngan teh o panas...ummpphh!

a'in fajar said...

mama sama la pulak menu kuihnya.tapi ain punya guna inti ayam cincang..suka jg yg inti gula..sesekali leh cuba..kuih yg sangat senang.

noorsafone said...

Hawa
puas mkn kan kalau buat sendiri..lemak2 manis.

Sha as
Ermm memang sedap sha...minum dgn teh o panas

Ain fajar
mama suka juga yg berlauk,nanti nk buat yg berlauk pulak lah.kuih yg sonang nk buat,blender je..

CT NoArIzAh ArIs said...

Pepagi ni sggah dapur k.noor ternampak kuih cara tu tapi sy lebih berminat dgn "iklan" akak tu siap ada label lagi mcm konsep 5S kat ofis lak senang nak carikan.

p@kcikLie said...

emmh..sedapnya, kena pegi pasar malam la....

Cik Sue said...

Assalam mama,
best..best...best kuih cara manis, manis cam mama gak heheh, nampak cam mudah jer nak buatnya..

noorsafone said...

CT NoArizah
haha...iklan tu saje ...wat cuci2 mata,asyik tgok makanan je...bila dh dilabel..tak la payah nk cari tepung...

P@kcik Lie
beli je senangkan...tp..bila bln puasa banyak la kuih ni..

Cik Sue
Wslam...senang je....blender semua..kalau acuan tu tak melekat..lg cpt siap...nnti mama nk buat cara berlauk pulak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_