.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 26, 2011

CUCUR BOM MANIS

Assalamualaikum!


Lepas tengok ramai kawan-kawan dh buat,teringin pulak nak mencuba...dan hasilnya memang tidak mengecewakan...garing diluar & lembut didalam,sedap dimakan panas2.
Terimakasih pada tuanpunya resepi asal daun_kesum@Jurnal Alkiram.
Ramai juga kawan2 yg dah buat antaranya Naz COSK@ovenkecilku.blogspot.com,Izahdaut,Annaqawina,Tun Telani,Sheila Shafeareen & Mas@Duniaku.Kalau ada yg dah buat tu,mama tak letak nama...minta maaflah ya...terlepas pandang.Terimakasih semua kerana berkongsi resepi yg mudah,ringkas dan sedap ni..lebih sedap lagi kalau dicicah dgn sambal ataupun kuah kari.Lepas ni kalau nk buat cucur bom..mama akan guna resepi ni je..Jom tengok resepinya...

Bahan2:-

1 s/t yis (mauripan)
1 cawan tepung gandum
2 s/b gula
3 s/b susu pekat manis
1 s/t garam
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng.

Cara2:-
Campurkan yis,gula,susu pekat dan sedikit air suam (biarkan 10 minit & yis akan berbuih)
Masukkan campuran yis kedalam tepung tadi
Tambah sedikit air,agak2 macam nak buat jemput-jemput
Perap adunan 1-2 jam
Sebelum menggoreng campurkan dgn 1 s/t garam
Goreng hingga garing dan kekuningan.
(Cara mama:-mama bancuh yis+gula +air suam & biarkan 10 minit,lepas tu campurkan tepung dgn susu...masukkan campuran yis dan sedikit air dan adun sebati)

*Mama ikut Izah,setelah ditambah garam,gaulkan dan biarkan adunan nampak naik balik..baru
digoreng.

Yis + gula + air suam..biarkan 10 minit dan yis akan berbuih.


Adunan yg telah diperap 1-2 jam


Digoreng kekuningan...


Sedap dicicah dgn sambal tumis ikan bilis...

Jom minum petang...

S E L A M A T M E N C U B A!!!

18 comments:

Miss Eiza said...

comelnya bulat bulat.kalau sy buat selalu tak jadi bulat,dah selekeh selekeh je :(

kaklong said...

dah lama cari resepi ni....nak tanya kalau 1cwn tu byk mana dapat?
sikit ke banyak kak?

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

salam mama.Bom dah ada kat sini jugak ya.Kita pun tunggu bila bom ni nak sampai rumah kita.

Anna Qawina said...

comel lak bulat2 tu..saya buat tak de lak bulat..hehe..sedap ye cicah sambal..

kasihibu said...

wajib cuba nih terima kasih resepi

dulu masa kekecik mak rajin buat , anaknya rajin makan tp tak pandai buat

noorsafone said...

miss Eiza
kalau nk bulat2 camtu,jgn bancuh terlalu cair...agak2 la..

noorsafone said...

Kak long
kalau buat 1 cwn...dapatlah lebih kurang 2 piring yg gambar atas tu...saya buat 3 cawan...

noorsafone said...

Ros
Jom kita buat bom...sedap tau..

noorsafone said...

Anna Qawina
sedap juga dgn kuah curry...terpulang pada citarasa masing2 kan...

noorsafone said...

Kasihibu
jom buat ptg ni...senang je..

Ketuhar Panas Yatie said...

Dah lama cari resipi ni. Anak2 suka ni , tapi mama dia tak pandai nak buat. Dah ada resipi Kak Noor ni , bolehlah cuba.

Wanieyra said...

Salam ....

Ira pun dah try resepi ni....suka tgk bentuknya bulat2

Lieya said...

Yum yum... cucur ngan sambal mmg meletops kakkk

Miss Nurul Atikah said...

wah,... sedap nyee... comel ;a bulat2. menjadik.. nanti nak try laaa..

Niza Romli said...

hujan2 camni sedap kalau dpt mkn cucur bom ni :)

Suwaibah YS said...

Salam Sinngah and salam perkenalan kak noorsafone

wah..mcm2 resepi dlm ni.. blhla try..
btw, jom la join contest yang saya anjurkan.. :)

http://suebaharuddin.blogspot.com/2011/10/contest-joyful-moment-with-sweetsue.html

MaYa MustWany said...

huhuh..lama dah tak makan..
nak suruh mak wat kan lagi la nanti.hihihihi

Kak Noor said...

Salam singgah dan salam perkenalan.

Sedap dan bulat-bulat jadinya. Sukatan cawan yang digunakan cawan yang macam mana? Adakah cawan `standard' yang digunakan bila kita membuat biskut?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_