.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, July 7, 2011

KUIH GETAS (KEMPLANG)

Kuih ni terkenal dikalangan orang2 jawa...Bila balik kg di Sg Besar,gerai2 kuih disana rata2 ada menjual kuih ni,kt tempat mama di N9 ni tak ada orang yg jual kuih ni...jd bila mama teringin nak makan terpaksalah buat..anak2 pun suka...cik abang apalagi la...memang suka..Jom intai resepi yg mudah ni.
Bahan2:-
2 cawan tepung pulut
1 s/b tepung gandum
1 cawan kelapa parut (muda)
1 s/t garam
Air suam secukupnya utk menguli.
Cara2:-
Gaul tepung pulut,tepung gandum,kelapa parut & garam.
Masukkan air suam & uli hingga jadi doh yg lembut
(masukkan air sedikit-sedikit)
Bentukkan lonjong & leperkan (ikut suka)
Goreng kekuningan
Sira dgn air gula (spt membuat kuih keria)
Utk sira:-
2 s/b gula pasir
1/2 cawan air
cara2:-
Didihkan air & masukkan gula
Tunggu hingga berbuih,bertali & gula pekat.
Masukkan kuih & gaul rata
Tutup api bila gula mula mengeras.
Sedia utk dihidangkan.
Sebelum digoreng,bentukkan lonjong & leperkan.
Selepas digoreng...
S E L A M A T M E N C U B A..

33 comments:

Anna Qawina said...

pagi kak..sedapnya kuih ni, liat2 gitu..lama tak mkaan..nak buat tu..errr...nak kena buat gak ni..hehe

Idah said...

teRIMA KAsih mama...selama ini saya memang tercari-cari resipi kueh ini....tq so much ya....jasa mu dikenang..ehhe

hazeleyed lady said...

...have not tried...but look yummy though...

Cheq Sue said...

kalau kat kg saya kuih ni dipanggil tepung badak... :)

sayangsayangibu said...

sya suka kueh ni, sangat sedap
tp tak tahu nama..

mysha said...

saLam perKenalan maMA.. fM singgaH kaT blog maMA lepAS terbaca daRi bLog kak t..

SRonok bLog mAMa nih.. baNyak receipeee.. seSuai ngan fM yang tak reti masAK nih...

sGt sKE blog maMA..yummmY...

maMA, aRi tu fM g caFE ngan kawAn, dia caKap kuih nih naMa kuiH kerTas, rupEnye kuih gETas namanya..sabo jerLa...hehehe

ibundo said...

noor, kek n9 tu duduk kek mano..

Sari Yusa Ibrahim said...

terima kasih, mama. Memang sy tunggu2 entri mama nih. Terus dah hafal pun rsepinya, hahaha

noorsafone said...

Anna Qawina
betul2 liat gitu...sedap

noorsafone said...

Idah
oh yeke...nanti dh buat..bg tau mama ya...mama nk tgok..

noorsafone said...

Hazeleyed
Memang yummy...

noorsafone said...

Cheq sue
Tepung badak pun tepung badak la...janji sedap kan dan rasanya sama..

noorsafone said...

Sayangsayangibu
ha sekarang dh tau nama kan...nanti buat ya..

noorsafone said...

Mysha
Thanks banyak2 ya...blog biasa2 je...bkn kertas tp kuih getas ok...singgah selalu ya..

noorsafone said...

Ibundo
kakpah...Noor n9 kat Kuala klawang JELEBU...jom dtg sini...kakpah kt mano lak?

Naz said...

Kak noor, Naz salon resepi tp buatnya x tau bilaa... Hehe.. Tq..

sha a.s said...

x penah tau ade kuih ni...tq mama sbb kenalkan sha dgn kuih ni...nnt boleh cuba klu jmpe org jual :)

ibundo said...

kpah oghang pilah nor.. tapi dah lamo monotap kek bandar baru bangi. kampung tu dah takdo sapo lai yang nunggu. sosokali balik gak kampung esp musim buah. ni durian dah tongah bosa kopalo budak. tak lamo lai gugur lah tu. kono gugur lam poso sapo lah yang nak makan...
klawang pun banyak dughian kan.. lubuk dughian tu..

mama ainnurzariff said...

sedapnye kak noor..mintak resepi ye kak..nak cuba buat la...tq kak..

cik cek said...

MamaNoor....

Kuih fav cek ni....memang mcm2 nama ada...lama tak buat dah...kalau campur ngan pulut hitam pun sedap gak...:)

Yati Ali said...

sy suka kuih ni. terima kasih berkongsin resepi...salam kenal kak..

kakchik@ella said...

KC suka kueh ni. dulu mama kc dia buat kueh jual, anta kat kantin opis. slalu tolong dia bentukkan dan goreng. Bila time 'sira gula', kc tak berani. hihi.

noorsafone said...

Sari yusa
ok dh hafal resepinya ya...nanti buat tau..dh buat bgtau mama.

noorsafone said...

Naz
Ok ..memang nk share pun

noorsafone said...

Sha a.s
tunggu org jual kt bazar ramadan ya.

noorsafone said...

Ibundo
kak pah kek Pilah yo...durian tu...biar ese yg amik bilo dh gugur nanti ha..jolobu...Pilah tak jauh doh...Pilah ..kg apo kakpah?

noorsafone said...

mama ainnurzariff
nanti kalau dh buat,bgtau ya...

noorsafone said...

Cik cek
Bagi mama resepi yg bubuh pulut hitam tu ya..

noorsafone said...

Yati Ali
salam kenal juga..nanti singgah lagi ya...

noorsafone said...

Kakchik@ella
sedap kan kakchik...liat2 je..

Nur Hawa Mohd Zin said...

nak cuba la kak..tq bagi menu :)

Diana @ Melley Mey said...

mama... lama nya dah diana x merasa kuih nie... kuih nie diana mmg suka makan sejak kecik lg... sedaaapnya.. rajin mama buat sendiri yer.. teringin plak nak makan kuih nie... sedap2X

noorsafone said...

NurHawa
ok cuba ya...nanti bgtau mama ya

Diana@MelleyMey
Nanti Diana try ya...sebab kat tempat mama takde org jual kiuh ni...bila balik Slngor je kg MIL br boleh beli kuih ni..tu yg teringin mama terus buat...sedapkan liat2 je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_