.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 15, 2011

KAMBAS (PERIA BESAR) TUMIS TAUCHU BERUDANG



Assalamualaikum.
Pernak tak dengar sayur ni...yg besar mama panggil kambas..yg kecil tu peria katak..apa2 lah.Yg pasti kedua-dua sayur ni ada sikit2 pahit.Ada petua nk menghilangkan rasa pahit tu...selepas dihiris,rendam dgn air yg di bubuh garam,lepas tu rendam dgn air biasa...Jom kita layan resepinya:-

Bahan
1 biji kambas (belah 2, dihiris )
2 biji bawang merah *
3 ulas bawang putih *
1 biji cili merah *
4 ulas cili api (ikut pedas) *
1s/b ikan bilis *
1 cm belacan *
1/2 cawan udang segar (mama letak yg saiz kecil)
2 s/b tauchu
Garam (hati2 ..tauchu dh masin)
Garam & perisa (optional)

Cara2:-
Kambas dibelah 2 & dihiris
Kemudian rendam dlm air garam,tapis & rendam dgn air biasa
Tapis & toskan
Tumbuk/kisar bahan bertanda *
Tumis bhn tumbuk/kisar hingga wangi.
Masukkan udang dan kambas.Gaul sebati
Masak hingga kambas empuk
Sesuaikan rasanya.


S E L A M A T M E N C U B A!

9 comments:

Kjee said...

salam Noor. Kambas tu kalau tak silap Kjee perkataan jawa. dia orang sebut KAM BERST...gitu. hehehe

anymz said...

salam kak,wah!samo pulak menu akak dgn kakpah hari ni?..
hehe..kito panggil kambeh lah kak kan?..sodap ni pebret hubby se ni kak.

Cheq Sue said...

mamanoor...kira2 kambas tu nama lain peria la ye? ni baru tahu

noorsafone said...

Kakjee
kalau kakjee nk tau,MIL Noor panggil petola pun Kam Berst..mula2 dulu pelik juga,yg ni di apanggil Paria...haha..

noorsafone said...

Anim
tu la pasal...samo pulak selero eh...yo la Nim..kambeh...ado pulak kato yg perio kocik tu pun kambeh..perio..perio lah kan.

noorsafone said...

Cheq Sue
kambas utk yg besar...yg kecik tu baru peria.

Ummi said...

salam singgah Noor...peria @ kambas mmg fav ummi jugak ni...boleh ratah gitu jek..hehehhe, kena pulak masak dgn udang lg best kan Noor..

Piasara said...

"ya ker,kalau sy dua2 panggey peria,satu kecik satu besar...ke2 jenis ni pun sy suka..br hari ni dgr istilah kambas/kamberst ni.."

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama..
nie fav diana nie mama... sedapnya... tgk lama2 gambar tu cam terasa plak keenakan nya... teringin ler plak nak makan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_