.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, July 14, 2011

DAGING GORENG ALA KAPRAU



Assalamualaikum.
Daging goreng masak Kaprau..entah la mama pun tak tau apa makna kaprau tu...hanya Kakjee yg tahu..Kaprau adalah masakai thailand maknanya Daging yg digoreng menggunakan paste tomyam.Kisahnya...Kakjee order nasi Kaprau masa dia pegi makan di Ali Tom Yam Thai Restaurant diJln Datuk Keramat,lepas tu Kakjee pun cuba pulak masak dirumah...nampak kt umah kakjee resepi ni...Kakjee kata sedap....ermm...... memang sedap,tapi takde daun selasih,guna daun limau purut je...ok jugak.Sedap juga kalau dimakan dgn pulut atau lemang.Jom kita tengok resepinya.
Sumber 1:-Kakjee@Dunia Dari Dapur Kakjee Thanks Kakjee.
Sumber 2:- Nor67@Secubit Garam.Thanks Nor.

Bahan2:-

250 gram daging batang pinang (dihiris nipis) boleh juga guna ayam.
2 s/b paste tomyam (Kakjee guna Adabi)
Cili padi-diketuk2 (ikut kepedasan,resepi asal mesti pedas) mama tumbuk kasar.
2 labu bawang besar(belah lapan & ceraikan)
1 s/b kicap manis
1 s/b sos cili (Kakjee guna sos cili Thai)
Daun selasih/daun limau purut.


Cara2:-

Perap daging yg telah dihiris dgn 2 s/b tom yam paste selam 1/2 jam
Tumis 1 labu bawang besar yg telah dikerat 8.
Masukkan cili padi yg telah diketuk/ditumbuk kasar
Bila garing,masukkan daging yg telah diperap tadi dan goreng hingga daging kecut
Masukkan kicap manis dan sos cili
masukkan daun selasih/daun limau
Masukkan baki 1 labu bawang besar
Biar bawang layu & angkat.


S E L A M A T M E N C U B A!

23 comments:

cik cek said...

MamaNoor...tgk je tau dah mesti sedap...bahan2 nya ringkas je kan...cepat dimasak sedappppp dimakan....:)

...sWeeT uMi... said...

tetiba lapar nasi nengok lauk ni...yum yum...mesti ada bau wangi daun limau tu kan

anymz said...

mesti try ni kak..tapi kono ado daging dulu lah kan?..

Lina said...

sedap jer.. bila2 akan mencubanya.. anak2 mesti suka..

Nur Hawa Mohd Zin said...

owh..heheh..kalu goreng macam tom yam ni..pernah makan..nyummy

lyn at home said...

wah!!! sedap ni kak noor..i likee mcm papprik tapi pakai tomyam paste...must try someday..hehehe ambik resepi ya..

suhaila-ab said...

tgk pada nama rasa mcm kemain susahkan..rupanya mudah aje..saya copy paste ye resepinya..

hunnyAPIS said...

bestnyer resepi ni...nk try la...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

saya pun tengok gak kak jee pos daging kaprau ni.. tunggu ada daging bolehlah cuba.. kena beli tomyam paste dulu ler.. baru je abis semalam buat tomyam.. hehe..

K.Nor said...

ni masakan yg sedap bg anak tekak nor sekeluarga sbb ada rasa masam2 pedas.. tomyam lg tu.. mmg best :)

Kjee said...

Kalau bubuh daun selasih lagi sedap tau Noor. Pertama kali Kjee buat tak ada daun selasih so Kjee bubuh limau purut. kali kedua baru dapat beli daun selasih. bezalah rasanya. lagi sedap daun selasih.

noorsafone said...

Cik Cek
memang cepat dimasak...sedap dimakan..tp memang kena guna daging btg pinang la...sebab lembut.

noorsafone said...

sweet umi
tuan punya resepi kata kalau letak daun selasih...lagi sedap...mana nk cari ya?

noorsafone said...

Anymz
yo Nim...kono cari daging batang pinang,elok lombut eh...dh buek masuk pic yo..

noorsafone said...

Lina
memang anak2 suka...cik abang siap cakap..kalau makan dgn pulut sedap ni..

noorsafone said...

NurHawa
oh dh pernah makan ya...

noorsafone said...

Lyn at home
must try lyn...sedap.

noorsafone said...

Suhaila ab
tu la pasal nk sebut pun susah,sampai anak mama kata daging masak Kapoww(cite kt Astro Ria)

noorsafone said...

HunnyApis
ringkas tapi sedap.

noorsafone said...

Madiha a.k.a ratna
nanti dh beli paste t.yam....leh la try.

noorsafone said...

K.Nor
memang lah Nor..kat umah kak noor kalau resepi t.yam semua suka..

noorsafone said...

Oh ye ke...mana pulak nk cari daun selasih kakjee...nanti try cari la...thanks kakjee..resepi yg ringkas tp sedap.

Diana @ Melley Mey said...

yg nie pun nampak sedap nie mama... alahai! lapar ler diana mama... sedap2!! hari nie kebetulan plak diana x memasak,... tapau jer.. Hehehe... kalau x boleh gak cuba masak resipi nie.. sedapnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_