.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 13, 2011

KUIH KETAYAP/KUIH GULUNG



Sumber: Storyofmama.blogspot.com.
Bahan2:-

Untuk Inti:

1 biji kelapa parut
1 cawan gula merah/gula melaka
2 s/b gula pasir
11/2 cawan air
1 helai daun pandan

-Masak gula merah,gula pasir & air serta daun pandan
-Biar mendidih,masukkan kelapa parut.
-Masak hingga kering.






Untuk kulit (Batter)

1 cawan tepung tepung gandum
1 cawan susu cair
1 biji telur
1/2 cawan air pandan
1 s/t marjerin
1 s/t garam
1 s/t pewarna hijau (ikut suka)

Cara2:-
-Blender semua bahan utk kulit
-Sapu sedikit minyak pada kuali leper/kuali non stick
-Bubuh sesenduk adunan & leperkan
Bubuh inti &gulungkan
Sedia utk dimakan.




14 comments:

sha a.s said...

mesti sedap ni...bau pandan je kn...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama..
kemas n cantik gulungan kuih tu... diana pun suka makan kuih nie mama.. dah lama diana x buat.. hampir 10 thn dah.. Huhuuu.. skg nie beli jer kerja diana.. tgk nie terus teringin nk makan... sedapnya kuih tu mama

anymz said...

kak se suko boto kueh ni tapi tang nak buek inti tu yang maleh bona tu kak.hehe

kueh sagu tu leh try lah ikut resepi se tu kak..air ikut yg se dah kurangkan tu..

@e_da said...

fav ni.. nak try buat gakla..

Nazrah said...

favourite my laling..tapi tak pernah cuba nak wat...apa lagi malas ler...heheheh

Piasara said...

"amboi comey jer akk buat,sama saiz..kalau saya la kak..ada pendek ada panjang..."

noorsafone said...

Sha as
yalah sha,wangi je bau pandan,lepas tu inti dia guna gula melaka...ermmm sedap

noorsafone said...

Diana@Melleymey
lama nya Diana tak buat kuih tu...

noorsafone said...

Anim
apo susah eh nk buek inti tu,masak sumo,koringkan...dh siap..kojap yo

noorsafone said...

@e_da
Ok nanti try ok..

noorsafone said...

Nazrah
senang je nk buat la Nazra...mama kalau laling yg suka makan,rajinlah nk buat.

noorsafone said...

Piasara
yeke,sama panjang..ada juga yg tak sama saiz tu...

noorsafone said...

Piasara
yeke,sama panjang..ada juga yg tak sama saiz tu...

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe sangat suka kuih ni..bulan pose jadi menu pilihan..suka buat sendiri sebab boleh letak inti banyak... ada orang jual bukan letak kelapa tapi hampas kelapa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_