.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, May 9, 2011

KUIH LOPES

 Mama buat satu adunan,cukup utk minum ptg sekeluarga

 BAHAN2:-

2 cawan beras pulut (rendam 3 jam + 1 atau 2 titik pewarna hijau + 1 s/t air kapur)
1 cawan santan + 1/2 cawan air pandan
1 s/t garam
1 titik pewarna hijau
Cara2
Masukkan pulut kedalam loyang
Masukkan santan & air pandan (ikut paras pulut & lebihkan sedikit sahaja.
Kukus 25-30 minit & sejukkan

Pulut yg siap dikukus & sejukkan

(mama guna measuring cup utk bentukkan.pastu golekkan kat kelapa parut)

Utk air gula
1 cawan gula merah/gula melaka
1 cawan gula pasir
1 helai daun pandan
2 cawan air
(Masak hingga gula larut & pekat)

1 biji kelapa parut(putih)
1 s/t garam

14 comments:

sha a.s said...

bestnye mama! anyway, pirng kuih tu kn, sgt klasik tau.....mana nk dpt dah skrg ni.....

Sheila Shafeareen said...

Salam kak
wah ada kuih lopis.. abah sy suka kuih ni dan kuih fv ank saya jugak ni..
cantik comel bulat kuih lopis akk ni

Nur Hawa Mohd Zin said...

menu wajib bulan puasa...adoyai mengidam plak kueh ni kak..waaa..susah nak cari

Nur Hawa Mohd Zin said...

menu ni waktu bulan puasa abah rajin buat...tengok pic ni kecur ni kak..mana nak cari..waaaa

♥MAMASYAZA♥ said...

akak sedapnye...ni salah satu kuih kegemaran saya

Cik Sue said...

Assalam mama,
saya dah cuba puding balqis resepi mama tapi x jadi 2 werne jadi 1 warne jer..lapisan ke 2 tua saya dah tuang dari tepi tapi still bercampur gak colornya..lagi satu adunan tue berbuih. Adakah telur saya terlalu kembang??? Tapi rasa puding nie memang marvellessss...

cik cek said...

emmm...lsmanya tak makan kuih lopes...:)

intan morsalin said...

sya suka kuih lopes...kalau bulan puasa bleh dikatakan stiap hari beli kuih ni...nak wat sdiri cam x berbaloi lah sbb en.hubby sya x ska lopes...kami suami istri ni mmg kontra bab2 mkanan kegemaran..huhuhu

noorsafone said...

Sha
Piring kuih tu peninggalan arwah mak mama...klasik kan

Sheila
Lama dh akak tak mkn kuih tu,itu yg buat sabtu lepas...

Nurhawa.
buatlah,bknnya susah sgt nk buat..

Mamasyaza
jom dtg umah,akak jamu kuih lopes..haha.

Cik Sue
Lapisan pertama tu biar beku kejap,baru tuang lapisan kedua.Telur tu memang pukul kembang,tuang masa suam2,jgn masa panas2nanti berketul2.cuba lg ya..

Cik cek
oh lama tak mkn ye..terliur lah tu..

Anna Qawina said...

aslmkm kak..huhu..sedapnya kuih..nk bikin tak rajin lak..hehe

Ketuhar Panas Yatie said...

Salam kak ,
Terliur tengok kuih lopes sbb salah satu kegemaran.Tak pernah buat sbb ingatkan susah. Bila baca resipi akak macam mudah je.Bila2 free nanti nak cuba....

CT Delima said...

Assalamulaikum Mamanoor

sedap..sedapp! lopes ni memang ct nya fav. kalau makan bertambah2 sampai 3-4 keping sorang pun tak apa. bila nak buat lagi ni erk.. hihihi. kecur lah pulakkkk *droll*

harleena said...

sedapnya kuih lopes. lama tak buat.. selalu buat masa bulan posa ajer... kena buat gak ni untuk minum petang..

noorsafone said...

Intan
kalau en hubby tak suka..intan nk mkn beli je..

Anna
Kalau tak rajin,beli je...

Ketuhar panas Yatie
Selamat mencuba ya..

CT
salam ct...kuih yg dicari2 ketika bulan ramadan kan..

Harleena
Selamat mencuba ya..senang je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_