.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, June 9, 2011

STEAMBOAT SEMPOI MAMA STYLE

Teringin nk makan steamboat,buat kt rumah je...mama masuk dlm periuk biasa je,nanti2 mama nk beli periuk steamboat tu,senang nk buat steamboat..jom kita layan resepi dulu ya.Mama sekeluarga memang suka t.yam,jadi kami buat kuah t yam.boleh juga buat sup cara lain..

Kuah Tom Yam
1 peket pes tom yam (maggi)
1 peket pes tom yam putih (adabi)..guna jenama lain pun ok je
1 batang serai
10 tangkai cli api (ikut pedas)
1 biji bawang besar
2 biji buah tomato
1 tangkai daun ketumbar
Sedikit jus limau

Renehkan kuah,
Masukkan semua ramuan utk steamboat..fish ball,fish cake.crab stick,sosej...atau pun apa2 yg disukai
Bahan sayur..cendawan,batang celery,bunga kobis,sawi dan terpulang pada sayur kesukaan masing
(mama suka sayur kangkung..jd mama letak kangkung)

 Boleh juga bubuh sawi,tp mama suka kangkung,macam yong tau foo
UNTUK SOS:-
Bahan2:-
3 s/b cili kisar
3 ulas bawang putih (kisar)
6 s/b sos tomato
3 s/b sos cili
5 s/b gula perang
2 s/b jus limau
1 1/2 cawan air
Garam & gula secukupnya
Masuk semua bahan kedlm periuk & masak hingga kuah pekat.


 
 2 peket pes tom yam yg mama gunakan.
 SOS STEAMBOAT.
S E L A M A T  M E N C U B A.



14 comments:

sha a.s said...

I love steamboat!

Farah Shamsudin said...

waah.. sedap tu mama..tapi tak rajin betul nak buat steamboat kat rumah..

Amie said...

assalamualaikum mama nor,
fullamak....sodapnya steamboat tu...leleh lioq dah nie...

ZALIYATI said...

sedapnya...lapo....

intan morsalin said...

askm...k.noor ade x resepi wat kuah yong tau fu...sya suka yong tau fu

noorsafone said...

Sha a.s
Farah Shamsudin
Amie
Zaliyati
Terimakasih atas komen2 anda semua...sayang korang...

Nur Ede said...

Salam Noor...
Woowww... tengok steamboat yang noor buat... terliur nyer akak, lama betoi akak x buat steamboat nih... bekas tuk steamboat pon udah lama terperap dlm gobok...

zaitun @ kak tun said...

Sedapnye mama... :D

Syimama said...

sedapnya..dulu zaman muda2 selalu makan ni.

noorsafone said...

Nur Ede
pergi cari periuk tu..Noor buat dlm periuk biasa je...belum beli lg..
jom buat kak ...sedapp..

KakTun
jom buat...

Syimama
zaman sekarang pun boleh mkn juga...bkn masa zaman muda2 je..hehe..

Nur Hawa Mohd Zin said...

suka steamboat! makanan sehat sebab rebus2 jerk..heheh...

Nor said...

Aduss! terliur..dah lama tak makan stemboat. Nak buat..bahan tak cukup...

noorsafone said...

Nor
dh terliur kena buat...guna bhn2 yg simple je...

MulutPayau said...

Mp ngn famly pun suka steamboat...tapi biasanya buat kuah guna kiub ayam ...nnti nak try buat kuah tomyam pulak..trima kasih resepi tu yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_