.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, June 4, 2011

PUDING TEMBIKAI

ASSALAMUALAIKUM
Dah lama sebenarnya nak buat puding ni...tp sibuk sikit dgn tempahan baju,musim cuti sekolah ni,banyak kenduri kawin,,semua org nak pakai baju baru pergi jemputan kahwin...baru hari ini berkesempatan memuding..inilah hasilnya,tapi mama buat puding tembikai kuning...Baru lepas makan tembikai kuning,dpt lah idea nk buat puding tembikai kuning ni....
Terimakasih pada semua penyumbang resepi ini:-Norma,Ilahjy,Linapg,Anna Qawina,yatie & Nieza.
(Mama guna loyang 6 1/2 X6 1/2 in)

Bahan2:-
1 peket agar2 serbuk (10 gram)
2 keping roti
4 cawan air
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 cawan susu cair
2 s/b mentega
1 s/t vanila
pewarna hijau & merah (mama guna pewarna kuning,sebab nak buat tembikai kuning)
Cincau (utk buat biji tembikai )
CARA-CARA:-
v
v
v







  1. Masak agar2 bersama gula dan air.hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.Blendsampai hancur.
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai) mama  ambil  1cwn.
  5. Biar keras sedikit,mama gunakan kipas.
  6. Masukkan pula warna asal (mama ambil 3/4 cawan) Tuang atas lapisan hijau.
  7. Baki adunan mama warnakan kuning.
  8. Akhir sekali tuang lapisan kuning.
  9. Biarkan sejuk...simpan dlm petisejuk. 
  10. S E L AM A T  M E N C U B A

14 comments:

Juwita Jamaludin said...

Salam kak.. salam kenal ye terima kasih sudi singgah blog saya .. nak panggil mama ke akak ye..:)

hazeleyed lady said...

Ass-Salam sis
kak hazel minta izin salin resepi ok...

norlie said...

Waa.. santekkkk.. la tembikai kuning ni

atie @ ejay said...

tembikai kuniiiing! sedapnya:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
wah cantiknya puding tu mama... suka nya tgk..

Cendana Kasih said...

bestnyer puding tembikai..tambah plak time panas2 ni..laju jer telan

NadjwaRedzuan said...

mama, yg biji tembikai tu letak ape? cincau ke... >.<

Amie said...

assalamualaikum mama nor,
sedap nampak dessert tu... ada lebih ke?

noorsafone said...

Juwita jamaludin
waslam.....panggil mama ke...kak noor ke..boleh aje.salam kenal juga.

Hazeleyed lady
Wsalam...ok.ambil la..memang nk share pun..

Norlie
thanks Norlie..

atie @ejay
sedap juga...

Diana
oh ya ke...thanks ya...cubalah...

cendana kasih
memang sedap makan waktu cuaca panas...lagi2 dah disejukkan...nyaman.

Najwa
yup...cincau yg didadukan..

Amie
Wsalam...ada tu ha...amik la kt dlm petisejuk tu...

Nieza said...

wahh mama, sampai sini sudah jadi warna kuning yer....cantikx2...hehe

Deliah's Deli said...

wow,kat sini ada tembikai kuning plak..mmmm sedap!

ilahjy said...

salam noor tahniah kerana memiliki kebun tembikai kuning hehe.. lepas ni mesti ada yg buat tembikai susu pula...

noorsafone said...

Wslam ilahjy..haha...dh jadi kuning pulak...tembikai susu.?..coming soon..

sha a.s said...

mgoda la puding tu~~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_