.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, June 27, 2011

HOMEMADE SOYA BEAN

Assalamualaikum.
Sedap diminum panas ataupun sejuk.Dulu ingatkan susah nk buat...senang je...tak payah nk beli lg...yg beli pun kadang2 tak manis,kadang2 cair..tak terasa soyanya..buat sendiri br puashati...jom minum air soya.

Sumber :- Ros@www.jintanmanis.com
Terimakasih banyak2 ya share resepi.
Resepi telah diolah sedikit ya...minta maaf.
Bahan2:-
200 gram kacang soya
2 liter air
1 cawan gula pasir (tambah jika perlu)
3 helai daun pandan
1/2 s/t garam
(Ros tambah sedikit garam bg menambahkan rasa lemak air soya tu)
Cara2
Rendam kacang soya semalaman,lebihkan air sedikit,nanti kacang akan mengembang.
Buang kulit luarnya (mama ramaskan kacang-kulit akan terkopek)
Cuci & toskan.
Kisar kacang dgn air mengikut kepekatan yg dikehendaki. (mama bubuh 1 cawan kacang kisar dgn 2 cawan air)
Buat hingga habis.
Tapis dgn kain bersih (mama guna tapis kain yg selalu buat teh tarik tu,beli baru khas utk buat air soya)
Perah utk mengeluarkan air soya.
Asingkan hampasnya.
Masak dlm periuk,bubuh daun pandan dan sedikit garam
Biar mendidih...masukkan gula.
(Hendak selalu dikacau,nanti meruap)
Hidangkan panas / sejuk
Simpam dalam petisejuk.

Kacang soya yg direndam semalaman.

Hampas kacang soya (Okara)


Masak hingga mendidih & bubuh gula & daun pandan.

Sedap diminum panas atau sejuk

PANAS/SUAM

SEJUK BERAIS..YUMMY.LEMAK BERKRIM

S E L A M A T M E N C U B A.

21 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe pun suka buat soya sendiri..lebih puas hati..tapi kalu pergi pasar malam awe akan beli soya panas

dari dapur nasya said...

mmmm mama xcakap pun ari nie mama msk air soya. Nasya baru balik dari pasar tani gi beli air soya laa. Kalu Nasya tau dah bawak jag dah pi amik kat umah mama...bole gituww

noorsafone said...

Nurhawa
dulu beli je...sekarang dh pandai buat dah..senang je rupanya nk membuatnya...rajin dgn malasnya.

Dari dapur Nasya..dulu pun mama beli..tp sekarang dh pandai dah..buat 500 gram pun puas minum tau Nasya...

sha a.s said...

rajinnye mama...kalu sha, konfem beli je...ehehe

noorsafone said...

Sha a.s
Senang la Sha nk buat...kalau masa rajin la..kalau malas pun mama beli je...haha..

tun_telani said...

rajinnyer..xyah perah ke? dulu2 kat kg penah tgk mak sedara wat, dia perah ngan pemerah santan tu.

Idah said...

mama sedapnya air soya tu...nak buat lah juga kalu jumpa kacang soya kat kedai tu..nak perbetulkan skt harap mama tak marah...di bahagian bahan2 utk soya tu bahan mgk miss ayat 'gula' kot..sebab mama tulis 1 cawan pasir je...harap mama edit ya kalau sudi..

Nora Shahaira said...

langkah pertama...cari kacang soya dulu...huuu sabo da nk buat sendri mcm mama nye ni

zanafahmi/PB said...

belum berani mencuba dan rasanya takkan mencuba....hehe....takut nak buat.

Kjee said...

Dulu Kjee ada buat tapi kenapa kaler dia mcm kuning tak putih melepak macam org lain jual?

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
sedap nie kalau d minum sejuk2 kan mama.. dulu kilang hubby diana mmg ada buat ... skg dah x buat dah soya bean nie walaupun banyak permintaan.. sbb dah terlalu banyak produk nak d uruskan... rindu nak minum... kalau dkt nak gak minta dr mama tau... ;)

noorsafone said...

Tun telani
Mestilah perah tapis dulu then perah.

Idah
thanks banyak2 Idah...mama terlepas pandang..dh edit dah...terimakasih sekali lagi ya..

Nora Shahaira
cepat2 pegi gi kedai...boleh minum air soya..banyak khasiatnya.

Zanafahmi
mama dulu pun takut juga nk cuba...kena yakin lah kita boleh...cuba sikit dulu.

Kakjee
kenapa ya Kakjee..noor buat elok pulak putih je...kena tanya pada yg pakar ni.

Nieza said...

wahhh sedapnya mama, nanti bulan puasa mesti buat ni...suka air soya ni..:)

ibundo said...

kalau buat sendiri memang puas hati. Yang selalu buat air soya kat rumah kkpah ni bibik kpah. Kpah belikan kacang je hehe..

noorsafone said...

DIana @Melley Mey
mama suka yg sejuk...dtg sini ya kalau nk rasa air soya mama..hehe..

Nieza
Yalah nanti bulan puasa boleh buat...simpan petiais.

Ibundo
Kakpah ...buat sendiri lebih sedap...untunglah kakpah ada bibik yg buatkan.

cekkeya said...

fuh, rasa terliur plak nih tetibe. ;) mesti cuba nih. dlu, nenek sy slalu buat air soya ni. dgn tempe. sukaaa!

e y r a . t a j u d d i n said...

aish sedap nye.. bru view 1st page dh tak tertelan air liuq ku.... happy sharing mama. love to learn!

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

mama ada lagi ke soya bean tu??Sorry kita sampai lambat.Budak2 ni kalau hari minggu ni macam-macam hal.

Hafizah Mohamad said...

husband fiza mmg suka minum soya ni...selalu juga buat...tapi x pernah letak garam...mungkin lagi sekali buat fiza letak...tambah lagi sodap...he he he

paiz said...

oo baru tau cara nk buat air soya... lepas ni bley try laa



aku seorang blogger

ros@JMC said...

salam mama, trima kasih sudi mencuba ya...nampak sedap air soya mama tu, nak sejug buleh...heheeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_