.

Happy family

Followers

love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 8, 2011

KERABU SOH HOON VERSI MAMA

Kali ini kita buat kerabu pulak lah ya...mudah dan ringkas..bahan2 pun senang nak dapat...


BAHAN2

200 gm soh hoon (rendam)
10 tangkai cili api (ikut pedas)
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 cm belacan (jika suka)
3 biji cili besar (hijau)
1 biji bawang besar
6 batang kacang panjang/kacang botol
6 keping tauhu putih(goring & potong kecil)
1 cawan kerisek
3 ekor ikan kembong (goring & ambil isinya)
Jus limau kasturi
Garam & gula secukup rasa.

CARA2
Cili padi,b.merah,b.putih & belacan digoring sebentar.
Soh hoon dicelur dan di toskan
Cili besar,Bawang besar & kacang panjang dihiris halus
Gaulkan semua bahan2,masukkan jus limau,garam & gula secukup rasa
Gaul sebati.Sedia utk dihidangkan.

SELAMAT MENCUBA!!!!!!!








9 comments:

aidah said...

Dah banyak kali tengok resepi kerabu mee hoon ni di majalah2 tapi tak pernah nak cuba. Rasanya mesti sedap kan. Ingat nak cuba jugak lah tapi tak tau bila. By the way rajin nya MIL buat tapai. Oh ya, Noor duk kat Kuala Selangor ke?

noorsafone said...

salan aidah..kerabu soo hoon ni banyak cara la aidah...cuba la yg ni..best..anak2 pun suka...Noor duk kt n9..MIL duk kt Sg Besar,Slngor..

Zuwairi Aiman said...

saya memang alahan la ngn kerabu ni.. kalau boleh 2,3 pinggan habeh hehehehe... tgok pun dah meleleh sedap tu

noorsafone said...

To Zuwairi: cuba lah yg versi mama ni...mmg sedap..

Sari Yusa Ibrahim said...

msti sedap mkn ngan nasi pans2

noorsafone said...

sariyusa...sodap ajoo.

BAKAWALI said...

wah..tak tahu nape nana tak suka makn kerabu...hehehe

Kak Kay said...

tengok kerabu tu macam sedap, tapi tak pernah buat dan tak pernah makan, esok nak cuba buat la bahan2 sume ada.tima kasih menghidangkan resepi2 yang mudah tapi sedap

YANA SHAIFUL said...

salam mama..suka sgt kerabu nii..dah slalu makan versi lain..nak try versi mama plak..hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

_